Založ si blog

Zasluzena dovolenka

Minule som sa vybrala do neďalekého marketu. Slnko už dávno zašlo. V diaľke už bolo vidno črtajúci sa obrys nedočkavého mesiaca. Čajky tancujúce v rytmoch roztopašného vetra akoby niečo hľadali, detske hry. Vo vzduchu bolo cítiť sladkastú vôňu zrejúcich pomarančov, ktorú miestami prerážal pach baranieho mäsa. Čas večere. O malú chvíľu tma padne až k nohám a len žiariace svetlá v diaľke ako oči hladného draka rozrážajú, tú na pohľad nekonečnú čierňavu. Hudba pulzujúca odvšadiaľ preniká až do kútov miestnych domov. Prenikavý hlas, na miestne pomery, vysokého Turka s vyčesanými vlasmi a úsmevom od ucha k uchu láka na najlepšie jedlo v meste. Kto by si nedal povedať?

Pousmejem sa. V hlave mi prebehne niekoľko otravných myšlienok. V duchu si zopakujem obsah môjho nákupného zoznamu a pridám do kroku.

Predo mnou úzka ulička. Aj druhá. Na rozdiel od druhej širšia a preplnená. Trochu zaváham a vykročím smerom k turistami popredkávanej ulici. Do červena opálení a lesknúci sa od krému, ktorí pred malou chvíľou vyšli zo sprchy. Ruky plné igelitových tašiek, v nich panske tricka, mokre plavky alebo plačúcich detí túžiacich po obrovskej lízanke. Typickí dovolenkári. Nenásytné „kabelkolovkyne“ pobehujúce z jedného stánku ku druhému, hladaju kabelky a unudení muži čakajúci na neďalekom múriku, mysliac na vytúžený pohár dobre vychladeného piva. Človeku by ani nenapadlo, že môže počuť toľko jazykov na jednom mieste.

Fasády starých osmanských domov, ktoré si snáď pamätajú niektorého zo sultánov, zdobia ulicu. Na balkónoch hojdajúce sa útle nohy a zvedavé oči podčiarkujú detskú bezstarostnosť. Symfónia lyžičiek udierajúcich o tenké, ale pevné sklo pohárika v tvare tulipánu a nepravidelné sŕkanie dúškov čierneho čaju sa prediera cez mravu a krik obchodujúcich. Staršie ženy posedávajúce na nízkych stoličkách ponúkajú štrikované ponožky. Sem- tam začuť zahrešiť predavača alebo tľapnutie rúk na znak dohody.

Všetci majú čas. Nikto sa nikam neponáhľa. Veď aj na čo. Turecké hodiny bijú pomalšie. Každé jedny. Čas sa tu nezastavil, to nie. Ale tu ho má každý, vždy. Nie iba na prehodenie zopár slov, ale na poriadny kusisko reči. Že nemáš čas? Nedáš si čaj a nepozhováraš sa? Tieto slová Turci nepoznajú. A že budem meškať? Veď nech počkajú. Čas tu nie je luxus. Ani peniaze. Čas je rodina, priateľstvo, porozumenie. Pomyselná škatuľka previazaná červenou stuhou. Možno drahšia ako blyštiace sa turecké zlato.

Skúste si predstaviť ten kontrast. Uponáhľaní turisti s kropajami potu na čele, ktorí chcú ešte pred večerným animačným programom stihnúť nakúpiť všetko od korenín až po topanky a ležérne sediaci Turci popíjajúci čaj a nedbajúci na ruch okolo nich. Zaujímavý obraz. Akoby sa tu stretli dva svety.

Vtom ma napadne, že ešte musím kúpiť chlieb, olivový olej, baklavu, …Ale čo, veď mám čas.

Na Garde

13.06.2014

Už len necelý týždeň ma delil od jarných prázdnin. Bola som nedočkavá, no nie kvôli prázdninám, ale kvôli dlho očakávanému dňu, ktorý sa blížil. Ten deň však nebol obyčajný, mali sme naplánovanú cestu do Bratislavy. Mojím dôvodom na radosť bola moja sestra s ktorou sme sa prvýkrát odlúčili na dlhšie ako na mesiac. Bolo to pre mňa ťažké ako určite myslím pre [...]

Na jednom koncerte

09.06.2014

Skús si predstaviť svoju mamku na pódiu. Skús si ju predstaviť na tom pódiu spievať. Nemusí byť ani sama, môže mať okolo seba kamošky, sexy zeny. Zaujímava predstava, však? A teraz si tam skús predstaviť svoju starú mamu. Aj s jej kamoškami. Vyštafírovanú, dobre naladenú s notami v rukách a podupujúcou nohou do rytmu hudby. Ešte krajšia predstava. Pre niektorých ľudí [...]

Dovolenkari

02.06.2014

,,Pani delegátka, dnes sme to urobili za jedenásť hodín,“ informuje ma s nadšením pán Branický. ,,Teta, tato nám nedovolil ísť ani na záchod. Jula revala, tak potom zastavil.“ Robila som sa, že som prepočula informáciu, ktorú mi podal malý Branický. Bolo skoro ráno a ja som tušila, čo bude nasledovať. ,,Dúfam, že dostaneme izbu hneď, sme unavení a deti majú [...]

forró, fico, galanta

Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len Forró, nie celá strana. Inak sa to čítať nedá

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

Jaroslav Naď

Naď: Najväčšou výzvou pre NATO bude odolať dezinformačným útokom

29.03.2024 11:47

Podľahnutie premysleným kampaniam, na ktoré je podľa štatistík Slovensko náchylné, môže podľa Naďa oslabiť celkovú dôveru v NATO a Alianciu samotnú.

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Juhozápad Grécka zasiahlo pomerne silné zemetrasenie

29.03.2024 11:04

Otrasy bolo cítiť aj na Kréte a v Aténach.

Poľsko, NATO

Odborníci: Jednostranným vyslaním vojakov sa nestane celé NATO účastníkom vojny

29.03.2024 10:25

Na zatiaľ nepublikovanú správu nemeckých odborníkov sa odvoláva agentúra DPA.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 13
Celková čítanosť: 31957x
Priemerná čítanosť článkov: 2458x

Autor blogu

Kategórie